Thursday, April 21, 2011

Demam , Selsema dan Batuk


Salam Semua,

Sejak awal tahun ni, dah dua kali saya terkena batuk dan selsema. Sekali-sekala demam datang dikala suhu tubuh badan meningkat. Serius rasa sangat tak selesa bila selsema je memanjang. Hidung meleleh je dengan hingus yang cair.

Jijik, tapi kalau korang sendiri yang kena macam ni, nak duduk diam memang tak boleh la. Rasa nak baring dan tidur je. Kalau masa kena batuk tu lagi la. Tengah syok tidur pun boleh terjaga sebab tak tahan sangat nak batuk. Batuk kadang-kadang sampai rasa nak terkeluar anak tekak dan segala isi perut. Kalau tidur dengan orang lain macam di asrama, memang kesian kawan tu sebab terganggu je dengan bunyi bising kita batuk-batuk.

Batuk dan selsema. Memang selalu disebut bersama sebab saling berkait. Persamaannya, dua-dua melibatkan sistem respiratori ataupun sistem pernafasan. Kalau awal-awal tu kena selsema, peratus untuk batuk pun tinggi juga. Macam tu jugaklah sebaliknya.

Selsema disebabkan oleh jangkitan virus. Jadi, tiada antibiotik yang boleh dimakan sebab antibiotik hanya bertindak keatas bakteria. Bakal doktor, ahli farmasi dan doktor-doktor tolong sahkan fakta ni.

Jadi, kebiasaanya apabila korang terkena batuk dan selsema, doktor hanya mempreskripsikan ubat (baca: dadah) untuk mengurangkan simptom. Sebab tu la biasanya bila makan ubat batuk dan selsema ni rasa ngantuk. Ada je ubat yang tidak menyebabkan mengantuk, tetapi pada harga yang jauh lebih mahal.

Ubat demam yang biasa kita makan, paracetamol (baca: panadol) tu pun sejenis dadah jugak. Dimakan sekadar untuk mengurangkan rasa demam dan sakit yang dihadapi. Banyak juga mitos yang orang selalu sebut pasal panadol ni, macam tak elok untuk perut kalau selalu makan. Sejauh mana benarnya, saya pun tak tahu.

Jadi, kalau korang rasa boleh tahan dan tiada keperluan untuk tidak makan ubat yang bukan antibiotik ni yang sekadar untuk kurangkan rasa sakit dan tidak selesa, lebih baik tidak dimakan ubat tu.

Amaran: Ini bukan nasihat doktor, apatah lagi seorang pengamal perubatan. Siapa lah saya kan????

No comments: